CHIPS-MANGEL: Bilindustrien sliter med å få tak i nok mikro-chips til nye biler.

Chips-trøbbel i bilbransjen

Redusert produksjonskapasitet på mikro-chips har for alvor forplantet seg til bilindustrien. Også her lokalt merkes mangelen på de små, men helt nødvendige brikkene.

Publisert Sist oppdatert

Akkurat nå har bilbransjen verden over ett felles problem som gjør det svært utfordrende å levere nye biler. Moderne biler er nemlig stappfulle av såkalte mikro-chips, eller databrikker. Og disse brikkene er det for tiden en enorm mangel på.

I en gjennomsnittlig ny bil er det rundt 20 slike brikker, som alle fungerer som «hjerne» for hver sine felt. Vindusviskere, airbag og bagasjeromsåpner, for å nevne noen.

FULL AV CHIPS: Nye biler, som Skoda Enyaq, har rundt 20 små databrikker i seg.

Problemet for bilbransjen er at de slettes ikke er alene om å trenge disse brikkene. Alt av hjemmeelektronikk og apparater vi bruker i det daglige, må også ha det for å fungere. Og da hele verden måtte «holde seg hjemme», ble det en etterspørsel ingen kunne forutse.

Drømmer om løsning

Den lokale bilbransjen er like hardt rammet som alle andre, og kan egentlig ikke annet enn å håpe på en snarlig løsning, samt fortsatt forståelse fra kundene.

– Det er selvfølgelig beklagelig både for kundene og oss som forhandler at biler ikke kommer til antatt eller avtalt tid. Vi har tre storselgere i Skoda Enyaq, VW ID.4 og ID.3 og det hadde vært artig å levere ut alle bilene inneværende år og trone ubestridt på alle salgsrangeringer, sier Morten Andresen, daglig leder for Autoria på Kolbotn som fører VW og Skoda her i Oppegård.

Det spørs derimot om blir med drømmen for Autoria-sjefen, for slik det ser ut nå, vil en del biler med antatt levering før nyttår bli forsinket til tidlig i 2022.

– Frem til i dag har det generelt ikke vært store forsinkelser for majoriteten av bilene vi har solgt, men vi ser at også vi vil bli rammet i større grad fremover. Dette gjelder for inngåtte kontrakter fra tidligere i år. Vi jobber iherdig med å finne løsninger for de kundene som venter på bil, og situasjonen for Oppegård er ikke så dramatisk pr i dag, sier Andresen.

GLADERE DAGER: Daglig leder Morten Andresen og Skoda-selger Ole Henrik Storeheier, under lanseringen av nye Skoda Enyaq.

Ikke rammet

Nybilsalget, det vil si inngåelse av nye kontrakter og bestilling av bil er ikke negativt påvirket, og er faktisk på et vesentlig høyere nivå enn i fjor. Autoria-Andresen har forklaringen.

– Det er fordi kundene har fått med seg at på grunn av delemangelen, så har leveringstiden gått betraktelig opp for de fleste merker. Det betyr at man gjerne må fremskynde beslutningen om sin neste bil noe, slik at man kan få den når man hadde planlagt. Dette virker det som om folk er flinke til å planlegge og forholde seg til, roser Andresen.

2022 blir et gullår

Selv om delemangelen stikker kjepper i hjulene for salget i 2021, er det grunn til å se lyst på livet i et litt lengre perspektiv. Flere bilbransjeaktører regner nemlig med at kombinasjonen forsinkelser på grunn av delemangel i 2021, fare for innfasing av elbilmoms og mange nybillanseringer, vil føre til et historisk høyt nivå på registreringer neste år. Det snakkes om et totalmarked på opp mot 170.000 biler, der markedet historisk sett har ligget mellom 130-150.000 registreringer per år.

Powered by Labrador CMS